Op de foto: Charlotte (links) en Barbara (rechts) Zandbergen, CMO en HRD bij Zandbergen World’s Finest Meat. Hun broer Joris Zandbergen (midden) is CEO van het familiebedrijf.

Zandbergen en The Hunger Project

Familiebedrijf Zandbergen is een gerenommeerde speler in de internationale toeleveringsketen van eiwitten. Zandbergen biedt een breed assortiment aan dierlijke, maar ook aan plantaardige vleessoorten – bijvoorbeeld de bejubelde Beyond Meat Burger. Sinds 2008 is Zandbergen lid van ondernemersnetwerk Katakle, en investeert zo in het einde van honger in Benin. Charlotte en Barbara vertellen over hun betrokkenheid.

Juist nu elkaar helpen

“We maken nu allemaal een uiterst moeilijk tijd door – en dat raakt het ene bedrijf meer dan het andere. Maar het kan altijd erger: de allerarmsten worden het hardste getroffen. Dus juist nu moeten we elkaar helpen waar het kan. En wie wil nou geen bijdrage leveren aan het einde van honger? Hoe je dat doet is een tweede vraag.

Ondernemende aanpak

Wij werden geraakt door de filosofie en de ondernemende aanpak van The Hunger Project: zij zien geen miljoenen monden om te voeden, maar miljoenen ondernemende en veerkrachtige mensen. En ze geven geen vis, maar leren mensen om zelf te vissen.

Op investeerdersreis naar Benin

In Benin hebben we met eigen ogen gezien dat het werkt. The Hunger Project stimuleert en helpt mensen om zelfstandig en zelfredzaam te worden – met een sterke focus op vrouwen. En dat spreekt ons enorm aan.

Net als ondernemen

Eigenlijk is het net als ondernemen: The Hunger Project mobiliseert mensen om zelf in actie te komen – de drive moet echt uit henzelf komen. Net als wat wij het allerliefste doen: ondernemen met alle uitdagingen die er zijn, elke dag opnieuw, en met alle energie die dat oplevert.

Het belang van een gevarieerde maaltijd

De koppeling met SDG2 #ZeroHunger is logisch voor ons foodbedrijf Zandbergen World’s Finest Meat. Zowel bij The Hunger Project als bij ons gaat het over het belang van een gevarieerde maaltijd. Wij voorzien mensen dagelijks in hun proteïne behoefte en zien hoe belangrijk kennis over voeding is. In onze business ontbreekt het nog wel eens aan kennis: wij adviseren mensen liever om minder vlees te eten, maar als je dan vlees eet, zorg dan dat het van goede kwaliteit is.

En tegenwoordig zijn er ook hele lekkere plantaardige vleesproducten, zoals de producten van Beyond Meat. In de nutrition programma’s van The Hunger Project leren mensen hoe ze gevarieerd kunnen eten, met de soms beperkte middelen die er zijn. Hoe een lokaal product als Moringa een belangrijke voedingsbron is geworden, is prachtig om te zien!

Iets teruggeven aan de maatschappij

Als je een initiatief wilt steunen, moet je dat onvoorwaardelijk doen. Omdat je er echt in gelooft en iets terug wilt geven aan de maatschappij. Niet omdat je er zelf beter van wordt. Maar het mooie van The Hunger Project zijn de altijd leuke bedrijfsbezoeken en borrels – dus je krijgt er ook nog eens een interessant en gevarieerd netwerk gratis bij.”